Tuesday, February 3, 2009

It's butter

Varning: Inlägget saknar vindsurf! Egentligen inget av intresse. Fortsätt på egen risk :-)

Hemmadag i slowmotion

Idag blev det inte mycket gjort. Tidig morgon med barnen som vanligt med frukostlagande som kan vara rätt stökig när alla jämt ska beställa olika saker ifrån frukostmenyn.
Funderar på att krympa menyn till ett minimum. Idag blev det nylagade pannkakor med maple sirap för V. Thé, en rostad smörgås lite flingor med färska äppelbitar och nyrostade mandlar till mig. E ville ha flingor och smörgås med lite 98% fatfree milk. Varför 98% fatfree och inte 2% mjölk. Jänkarna är bra på att luras med siffrorna på paketen, man har inte den blekaste aning om vad man trycket i sig. Första året vi var här var jag på väg att bli importör av "I can't believe it's NOT butter"-smöret. I princip fatfree. Bara 5gram fett!!! Smakade klart bättre en lätta som innehåller 25% fett. Wow!!! Efter en månad upptäckte jag att 5g inte var 5g fett utav 100g, alltså 5%, utan 5g per serving. En serving är 8g, oops 62.5% fett.. Alltså DET ÄR BUTTER!!!

Tog mig lite tid att uppdatera bloggen som legat nere under tiden som vi haft "internet-problem". Började trixa med det för ett par dagar sedan men beslutade för att lämna jobbet åt andra och fortsätta befinna mig på semester :-)
Skrev lite på kvällarna när vi kom hem och tog med mig V nere i morse till ett av cafe:na i Paia för att ladda upp allt "material".
E's första steg skulle upp på youtube. Bilderna skulle väljas ut och poleras upp till bästa semester-blå-moln-fluff. V och jag delade på en kladdkaka tillsammans med en cappucino och äppeljuice.
V ritade dinosaurier i sådan takt att servitriserna inte han leverera papper i tid. Märks att dom inte har vidare betalt utan jobbar för dricks. Vi fick plenty of services!
Efter 1.5 timme dök Foppa upp som släpat sig dom 100 meter ifrån hans hus till cafe:t. Rejält uttröttad satte han sig ner. Orkade inte ens beställa något. Vi kollade lite vindprognoser och pratade vågor en stund innan det var dags att åka hem för lunch med familjen.

E hade sovit lite förmiddag och L hade kavlat upp ärmarna och städat huset!! Snacka om driv :-)

En shoppingtur till Safeway för att fylla på kylskåpet och hem igen. Stannade och kollade Secret-spotet för eventuell em-surf. Nope. Vid Hookipa var både Johan och Ola ute och körde i lättvind med lite småvågor. Swellet som är på väg skulle ju anlända nu på eftermiddagen.
Gråmulet och regn på ingång så Vi åkte vidare. Knäppte bilder på både Ola och Johan men märkte att jag haft kamerainställningarna ifrån igår och att bilderna var oanvändbara. Verkar inte som fotograferingen är något som skulle kunna bli mitt nästa yrkesval :-)

Middag på hemmaplan. Foppa relaxade hemma och M&W beslutade sig för att hålla sig på sin sida av ön.

TV:n som inte fungerat sedan vi kom började plötsligt att funka... WOW TV kväll!!!

No comments:

Post a Comment