Sunday, March 6, 2011

Bloggen återupplivad

Idag tänkte vi börja med lite bloggande efter att ha vilat upp oss i två veckor... En del pencilin har iofs avverkats men det kanske avhandlas senare. Vi fokuserar framåt.

Efter att ha lunkat oss igenom två dagar med mestadels regn så kände vi att det var läge att starta dagen tidigt. Frukost 07:30 med dagliga dosen kaffe & the. Totalt värdelösa godisflingor till barnen och... Toast i alla dess former. Vi har en toaster "made in heaven". Totalt värdelöst för formen dock men smarrigt.

Efter att ha spanat in alla radar och satelitbilder (typ NASAs hemsida) och förberett dagen lika väl som en regelrätt rymdfarkost-uppskjutning drog vi till Kihei då en del regnmoln hängde kvar på våran sida (Northshore).

V ville fortsätta sin surfträning och L behövde bättra på brännan som helt klart släpar efter.

Lilla E fick snällt följa med. Dock finns en riktigt fin lekpark och hon åkte alla attraktioner minst 10 gånger.







Jag och V värmde upp och hoppade i. Inga stora vågor men perfekt morgonträning.

V fångade många långa "rides" och var allmänt positivt laddad. Visst får nog sporten anses på-prackad med han pratar om det redan när han vaknar så han for nog redan anses vara biten. Min salespitch gick hem direkt.


Hade hoppats på lite film ifrån dagens surf men jag tryckte på fel knapp och det blev bara ett foto istället, mästerfotografen...



När vi kom upp hade tjejerna försett sig med lite strandsnask. Smoothies och Islatte. Snälla som dom är hade dom sparat en slurk till surfarna.



E hade vilat klart och det var dags att aktiveras. Lekparken nästa! L & V tog en fotbollsmatch.


Pip-pip ... SMS ifrån C & M & N som meddelade att dom landat på Kanaha, bra tecken då det utlovades vind & vågor.

Vi körde tillbaka till Kahului och stannade "lite raskt" på Subways för att plocka upp lite lunch. Precis som resten av befolkningen på ön. 30 minuter senare rullade bilen mot beachen.

Full fart och mycket folk på plats men våra platser på gräsmattan är det ingen som vågar röra nu för tiden och vi slog upp vårat base-camp.

Snabb lunch för min del och en stor puss på allas kind och snabbt i vattnet. Helt perfekt, tokmycket vind och en hel del ok vågor. 5.0 byttes senare mot 4.4 och totalt fick jag nog dryga två timmar. 3 säger L.


V & N bodyboardade. E byggde sandslott och L jonglerade barnen bäst det gick. Det kan bli rätt svettigt när dom går loss. Själv saknade jag sandslottsbyggandet som brukar vara min aktivitet. Och då menar jag min. Barnen får inte ens vara med när jag väl kommer igång ;-)


Kanaha dagen avslutades med att doppa V & polaren N en sista gång sittandes på stranden och vi konstaterade att sen eftermiddagarna på Kanaha är magiska. Vattnet turkost och supervarmt och solen på väg ner lågt.


Ett nytt svensk familj anlände idag. Skön approach. Direkt till Kanaha utan att passera gå.

Deras 3 åriga son fick direkt plats i grabbgänget. Nu saknas bara en kompis till E.


Någon nämnde Flatbread och vi konstaterade att en pizza skulle sitta som en smäck. Flatbread ligger mitt i Paia och ägs av tidigare världmästaren i våg Josh Stone. Mysigt och alltid fullsatt ställe som vi inte lyckats bocka av förrän idag.

Getost, Ananas, Kula Pork, Barbequeue sås istället för tomatsås. 5+ av 5 möjliga.


Både vi och bilen rullade hemåt 10 timmar efter att vi lämande vårat hus och vi konstaterade att det verkligen blev en heldag.


Nu ska vi bara få dom småb underbara i säng och sedan pusta ut.

1 comment:

  1. Hej på Er "Mauiter" !
    Så glad jag blev ... att det blev ... det det blir. En blogg! Återigen, - det gläder mig!

    Att Ni NU har det bra, kan man ana.Särskilt kul för far, att V anammat sin fars glädje till vatten och bräda.Men vad säger mor?

    Nått jag undrar speciellt, som Ni inte pratat om. Huset? Kan man få en "upplevelsebeskrivning" om detta?
    Själva har vi bara 10 dagar kvar här i Florida. Sen blir det svält & elände.
    Bästa hälsningar B & W!

    ReplyDelete